اخبار بین المللی
شماره: 692
1391/01/09 - 10:51
بررسی ارتباط بین بیومارکرهای خون و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

یک فرابررسی از مطالعات منتشر شده قبلی نشان داد که نسبت پلاسمایی آمیلوئید- پپتیدهای Aβ40: Aβ42 خون به طور قابل توجه ای باگسترش بیماری آلزایمر و زوال عقل در ارتباط بود .

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یک فرابررسی از مطالعات منتشر شده قبلی نشان داد که نسبت پلاسمایی آمیلوئید- پپتیدهای Aβ40: Aβ42 خون به طور قابل توجه ای باگسترش بیماری آلزایمر و زوال عقل در ارتباط بود .
این گزارش در نشریه الکترونیکی Archives of Neurology  منتشر شده است.
میزان پپتیدهای آمیلوئید β (Aβ) درسطح پلاسمای خون موضوع اصلی این مطالعه به عنوان یکی از  نشانگرهای زیستی وبیومارکرهای  تشخیصی است.
Alain Koyama, S.M ، از دانشگاه هاروارد با همکاری عده ای از محققان  دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو و با تجزیه و تحلیل 13 مطالعه منتشر شده قبلی به بررسی ارتباط  بین میزان  آمیلوئید-β پلاسما ی خون و میزان پیشرفت بیماری هایی همچون توسعه زوال عقل، بیماری آلزایمر (AD) و زوال قدرت شناختی پرداختند.
این مطالعات درمجموع  شامل 10هزار و 303  بیمار بوده ، که در سال های 1995 تا 2011 مورد بررسی قرار گرفته اند.
این تحقیقات همچنین شامل اندازه گیری حداقل یکی ازانواع  آمیلوئید β موجود در پلاسما ی هر فرد ( نسبت Aβ40، Aβ42، یا Aβ40 :  Aβ42) و تاثیر آن درمیزان پیشرفت ویاکاهش بیماری هایی همچون زوال عقل، آلزایمر( AD) یا زوال قدرت شناختی بوده است.
نویسندگان این مقاله دریافتند که کمترین میزان  نسبت آمیلوئید Aβ40 :Aβ42 به طور قابل توجه ای با گسترش وپیشرفت بیماری آلزایمر و زوال عقل، همراه بوده است.
در نتیجه، نتایج حاصل از این متا آنالیز حاکی از آن است که نسبت Aβ40: Aβ42 ممکن است به عنوان یک عامل پیش بینی کننده مناسب در زمینه گسترش وپیشرفت آلزایمر AD باشد .اما با این حال رسیدن به نظر قطعی در این زمینه ٬ تحقیقات ومطالعات بیشتری را طلب می کند.
پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved